søndag 8. mars 2009

viftepenselteknikk

Å lage bakgrunn med viftepensel

Aller først. med maling og pensler er det ingeting som er riktig eller galt. Det eneste som er viktig er at man har det gøy underveis og at man kanskje kan bruke resultatet til noe etterpå :) Med dette mini-kurset viser jeg hvordan jeg brukte viftepensel for å lage bakgrunn på noen kort. Dette er min måte, og absolutt ingen fasit. Hvis det likevel kan inspirere noen flere til å forsøke seg er det supert. ekstra glad blir jeg om dere legger igjen en kommentar med link til det dere lager med teknikken slik at jeg kan se :)

Her er de ferdige kortene etter å ha laget bakgrunnene som er vist under her.

NB: På det grønne kortet har jeg også tatt på glimmer mist :)




1. Dere trenger:
  • Viftepensel (kan bruke stiplekost eller annen pensel m stiv bust også, men lettest med viftepensel)

  • Akrylmaling i ulike farger, evt litt gesso. feks 1-2 blåfarger + sort + hvitt

  • vannglass og underlagspapir..f eks vanlig kopipapir

  • papir av god kvalitet til selve kortet. Jeg bruker ofte hvit bazzill med lerretsstruktur fordi det gir en fin effekt



2. Begynn med å ta maling med farge på kopipapiret. da ser du hvor tykk malingen er. Tykkelsen avgjør både hvordan fargen vil flyte og hvordan den vil være dekkende. Tynn flyter godt, men dekker dårligere. Dytt tuppen på vifta ned i malingen og dra den litt på arket slik at du ser hvordan malingen oppfører seg. På bildet under er malingen veldig tynn. da er det lett å få tynne viftestråler, men det er også lett å få den til å flyte mye slik at store flater blir malt.



3. Jeg pleier å legge malingen som små flekker bortover på arket. Er malingen veldig tynn kan du la den tørke litt før du bruker pensel og drar den ut til "gresstufser"



4. Så bruker jeg pensel på å lage tufsene. Øv deg på kopipapir først slik at du lager passe trykk på penselen etter den malingen du jobber med.



5. Deretter legger jeg på den mørke som små flekker ved å dutte penselen. men husk å teste pensel med ny farge på kopiarket, slik at du vet hvordan malingen oppfører seg og at du får på passe mye, før du tar på motivarket ditt.




6. Jeg drar den mørke utover. Noen ganger kan det være fint å stoppe før du drar den utover. Det spørs hva slags effekt du vil ha :)


7. jeg legger på litt sterkere grønn og drar pensel langs kanten for å lage en ramme på motivet. dette er ikke nødvendig. noen ganger kan det se møkkete ut :)



8. Før jeg avsluttet helt la jeg på litt hvit gesso. Slik ble bakgrunnen min:



9. En bakgrunn i rosa med luna light maling sammen med sort akryl.


10. Tips: jeg tar vare på kopiarket med malingsøl. her brettt jeg det mot hverandre. dette er supert å bruke for å stanse ut pynt senere.





Lykke til :)

3 kommentarer:

Ann Hedvig sa...

Tusen takk som deler :o)

Har vært innom bloggen din tidligere i dag for å se om du hadde lagt ut noen av disse kortene, og nå ble jammen meg ønsket mitt oppfyllt!

Helle sa...

Utrolig flott, Marit! Dette skal jeg prøve!! Takk for at du deler. Klem.

Kjerubin sa...

Dette var skikkelig stilig..,., tror jeg må prøve meg på dette etterhvert... takk for at du deler..