søndag 29. juli 2007

MCP=Magic Colored Pencil technique


Utstyrsliste:

  • Godt pigmenterte vanlige fargeblyanter, f.eks prismacolors, bruyanzeel, derwent. (de to siste på panduro, ca 120 kr for 12 farger)
  • Løsemiddel f.eks sansodor low odour solvent (panduro, ca 60 kroner)
  • Tegnestubber, (panduro, ca 11 kroner for en pakke med 3 stk))
  • Skarp kniv, fleks tapetkniv
  • Viskelær


Hva og hvordan

Det er så mange som lurer på denne teknikken. Hva trenger man og hvordan gjør man det. Her skal jeg forsøke å gi en kort innføring. Det er nemlig ikke noe hokus-pokus, men en enkel teknikk det er morsomt å jobbe med. I motsetning til maling trenger du ikke å vente på at motivet skal tørke mellom hver gang du skal legge på farge, og fargene blir intense og fine. Det er lett å ha kontroll underveis siden du kan legge på farge i mange omganger og til og med pusse bort overflødig farge med viskelær :)


MCP er en fargeleggningsteknikk hvor du bruker vanlige fargeblyanter og løser opp fargepigmentene med alkohol i motsetning til f.eks akvarellblyanter løser du opp med vann.


Fargeblyantene må være av en god kvalitet slik at de er godt pigmentert. Dvs at de må ha mye fargestoff i seg slik at de gir god farge når du skal løse opp pigmentene. Mange har kjøpt prismacolors fra nettet. Disse føres ikke i Norge, men du kan godt bruke andre kvalitetsblyanter. f.eks bruyanzeel og derwent som du kan få kjøpt på panduro. (pass på at det ikke er akvarell eller pastellblyanter) Jeg har også forsøkt meg på de store, tykke barneblyantene, og det fungerer tålig greit det også. Forsøk dere frem. Det er mye som går selv om noe kanskje bedre enn noe annet :)


For å løse opp fargene trenger du ett alkoholbasert løsemiddel. Du kan sikkert bruke White-spirit (jeg har ikke forsøkt) men det kan være lurt å kjøpe en mer luktsvak sak slik at du slipper å svime av mens du jobber med fargeleggingen :) Ber du om luktsvak tynner i en hobbyforretning får du helt sikkert noe du kan bruke. Den jeg har heter Sansodor low odour solvent og er fra Winsor & Newton.


I tillegg trenger du tegnestubber som er noen slags papirblyanter uten farge. Disse bruker man til å dra ut farge med, på samme måte som man bruker pensel når man jobber med maling. Forskjellen er bare at stubben er dyttet i tynner og at den er hardere slik at du jobber med kraftigere trykk mot papiret. Papirstubben får farge på tuppen. Dette skjærer jeg bort med tapetkniven når jeg bytter farge. (du kan helt sikkert bruke en annen type kniv også) Mange bruker sandpapir å kvesser stubben mot dette, men da opplever jeg at jeg får veldig rund tupp etterhvert.


Bruk glatt og litt tykk kartong og vannfast stempelpute når du skal fargelegge med MCP. Ikke emboss. Alkoholen vil løse opp embossingen og det blir ikke pent.


Punktvis forslag til fremgangsmåte.


  • Stemple motivet på glatt kartong med vannfast pute.

  • Legg på farge langs konturene på motivet. Er det store flater kan det være fint å legge på en mørk farge helt ytterst og en lysere litt lenger inn. Ikke trykk for hardt med blyanten og ikke legg på for mye farge. den blir ganske mye mer intens når du løser opp med spriten. er det for lite er det lettere å legge på mer etterpå.

  • ta LITT tynner på tegnestubben. Jeg pleier å helle over litt tynner i korken og hente opp derfra. bruker du for mye tynner har fargen lett for å bli grålig.

  • Løs opp fargene med små sirkelbevegelser fra ytterkanten av konturene og dra med deg farge innover.

  • når du bytter farge så skjær av gammel farge på stubben med kniven

  • har du fått på for lite farge kan du legge på mer, har du fått på for mye farge kan du viske bort med viskelæret.


Øvelse gjør mester. Lykke til :)


tirsdag 3. juli 2007

papirkvaliteter og fargelegging

Dettte innlegget skrev jeg til Scrapping.no, men tenkte det var kjekt å ha her inne også :)


Når du skal fargelegge trykk er det lurt å trykke motivet med vannfast stempelpute. f.eks memories eller staz-on. Fluid chalk kan også brukes. Jeg foretrekker ofte sort og brunt på stempeltrykket. Ofte like gjerne mørk brun som sort, siden dette gir ett mykere utseende på trykket.

Skal du fargelegge motivet med farger som krever en del vann bør du velge en tykk papirkvalitet. f.eks 300 grams fotokartong eller akvarellpapir. Binders har store kartongark som egner seg godt, og som blir billig. Clas Ohlson har både akvarellkartong og glossy papir som egner seg. Det går også an å bruke baksiden av bazzill-kartong. tekstursiden kan selvsagt brukes, men da er det vanskelig å få fine trykk

Akvarellkartongen bør være på minst 200 gram og ha en overflate med ingen/svak tekstur. Panduro har også en god del akvarellkartong

Glossy er ikke det samme som fotopapir med glossy overflate. Fotopapiret trekker inn blekk veldig fort og krever en helt annen måte å jobbe på en vanlige glossyark. De fra Clas Ohlson er ment som omslag til innbinding og er ganske tykke. De heter peach og fås i pakker med 100 ark.

Posten har også glossyark til fotoprinting som jeg synes er gode å jobbe på. De er nesten en slags mellomting mellom glossy fra CO og vanlig fotopapir.

På motiver hvor du skal fargelegge "tørt". f.eks med fargeblyanter eller kritt, er det ganske stilig å bruke en mer porøs papirtype. f.eks cansonkartongen (panduro og en del bokhandlere). Da får du ett rustikt utrykk og duse farger.

Til å fargelegge kan du bruke veldig mye forskjellig. Distress ink gir klare og fine farger. Disse får du kjøpt som stempelputer og re-inkere. Ta en dråpe re-inker, eller dytt stempelputen på en plastlokk, og tynn ut med vann og mal med pensel/vannpensel. vannpensel er en pensel som har en vannbeholder i "kroppen". Selv foretrekker jeg mårhårspensler beregnet til akvarellmaling. Disse holder godt på vann og pigmenter. Her bruker de fleste hvit kartong eller akvarellpapir, men distress fester fint på glossy også.

Tips: ta litt farge på penselen og dra langs konturkanten av trykket. Tørk av farge og dra deretter fargen fra kanten og innover. På den måten får du fine sjatteringer. Du kan evnt tynne ut fargen godt første, male hele motiver, la det tørke og legge på sjatteringer ved å legge på mer farge etterpå.

Du kan bruke akvarellmaling også. enten i form av blyanter eller maling. Bruker du blyanter så pass på at du ikke trykker blyanten hardt ned når du fargelegger. Begynn i ytterkant her også og dra med deg farge innover motivet. Da får du fine sjatteringer. Her trenger du også kartong som tåler noe vann. Akvarell fungerer ikke på glatt kartong.

Du får akvarellskrin med løse fargeblokker som er veldig kjekke å bruke. Selv er jeg mye mer glad i skrinet enn i blyantene. Du kan bruke samme teknikk når du maler med akvarell som når du maler med distress. enten legge farge i kanten og dra den inn, eller å male hele motivet med svak farge først og legge på mer farge etterhvert som underlaget tørker.

Tips. Har du embosset motivet vil fargen letter holde seg innefor strekene og du kan få til stilige vått i vått effekter.

Vanlige vannfarger (Gouche-maling) og akrylfarger er dekkende og kan være flotte om du vil ha sterke farger og kanskje male bort noe av motivet. men vær obs på at stempelstrekene blir mer diffuse når du bruker dekkende farger. Med akvarell skinner mye mer av bakgrunnen gjennom.

Vannløslige tusjer kan også tynnes ut og males med. Enten med vann (her bruker mange vannpensel) eller det finnes noe som heter blender som tynner ut tusjen. Blender er en slags tusj med løsemiddel som fanger opp fargen. Når du har brukt en farge tusjer du bare pennen fri for farge før du bytter til neste farge. Tusj litt farge på ett plastlokk og hent opp fargen med vannpensel eller blender. Gode vannbaserte tusjer er f.eks tusjene fra Le Plum. Tusj er fin å bruke om du skal male på glossy kartong. På glossy blir fargene mer intense og overflatene klarere enn med annen type papir. Spritbaserte tusjer, f.eks letraset og tildatusjene fra panduro har lett for å løse opp trykket slik at det blir sort og grøtete. embosser du motivet slipper du dette problemet. De spritbaserte tusjene gir veldig gode overganger og klare farger.

På glossy kan du også bruke H2O som er en slags akvarellmaling med skimmer. Disse får man kjøpt i sekspakninger og de er veldig drøye. Du kan selvsagt bruke H2O på andre underlag også H2O brukes på samme måte som akvarell og distress. Pigmentene kan være litt mer kornete enn på akvarell, men skimmer-effekten er stilig.

Kritt er også fint å fargelegge med. Da får du duse farger. Kritt på porøst papir gir ett rustikt utseende. Du kan også bruke kritt på glossy men da kan det være lurt å trykke over motivet med vannmerkepute slik at fargen fester seg. denne teknikken med vannmerkepute er også fin å bruke på vanlig kartong. Prøv deg frem. Noe annet som kommer som en farsott nå er MCP -

Magic Colored Pencil technique som går ut på at du bruker fargeblyanter med høy kvalitet og løser opp pigmentene med tynner. Husk at her skal du løse opp pigmentene med sprit og ikke vann, slik at akvarellblyanter er ikke blyantene til dette formålet. Vanlige barneblyanter har som regel for dårlig med pigment til at resultatet blir bra. Med MCP fargelegger du motivet på samme måte som med akvarellblyanter men i stedet for pensel bruker noe som heter tegnestubb (en slags papp-blyant uten farge) som du dupper i litt tynner. Deretter drar du fargen fra blyantene utover i små sirkelbevegelser med tegnestubben, For å få bort fargen fra tegnestubben gnir du den mot sandpapir. For å lysne på fargen kan du bruke vanlig viskelær. Til denne teknikken er det fint med vanlig hvit kartong. Både tynner, tegnestubber og fargeblyanter får du kjøpt i pandurobutikker og kunstforretninger.